تغذیه و تندرستی

آنچه در مورد شکلات باید بدانیم

شکلات:
شکلات بر مبنای تعریف کدکس و استاندارد ایران عبارت است از فراورده یکنواختی با ویژگی های معین تعریف شده که حاصل فرایند کامل و صحیحی از مخلوط یک یا چند فراورده از مغز دانه کاکائو همراه با یا بدون مواد اختیاری مجاز و یا عوامل طعم دهنده می باشد.
• در تعریفی دیگر شکلات سوسپانسونی از شکر، مواد جامد کاکائو و گاهی ذرات پودر شیر است که در فاز مداوم کره کاکائو پخش شده اند. مواد فعال سطحی نظیر لستین برای تسهیل پراکندگی ترکیبات آب دوست در ترکیبات چربی آب گریز استفاده می گردد. همچنین به منظور بهبود و یا ویژگی های طعمی شکلات از ترکیبات طعم دهنده استفاده می گردد. در یک تقسیم بندی اولیه شکلات به سه نوع تیره، شیری و سفید دسته بندی می شوند که در میزان کاکائو، چربی شیر و کره کاکائو متفاوت هستند.
• نام درخت کاکائو در زبان یونانی به مفهوم غذای خدایان و در اعتقاد آنان این درخت نشانه سلامتی و قدرت بود. برای اولین بار در سال 600 میلادی قبیله سرخپوستان مایا در سرزمین های یاکاتان جنوبی کشت کاکائو را آغاز کردند. پس از کشف آمریکای مرکزی توسط اروپائیان کشت و زرع درختان کاکائو در مکزیک توسط آزتک ها و در پرو توسط اینکاها شروع شد.
• رفته رفته دانه های کاکائو که بسیار قیمتی بودند و به عنوان پول در داد و ستدها مورد استفاده قرار می گرفتند، برای تهیه یک نوشیدنی موسوم به شکلات نیز به کار برده شدند. گاهی دانه ها را داخل ظروف سفالی ریخته بو داده و سپس با سنگ آنها را خرد کرده و دانه های پودر شده را به حالت خمیر در آورده و در کیک پزی استفاده می کردند و یا با آب سرد مخلوط نموده و به عنوان یک نوشیدنی می نوشیدند بعدها اروپائیان برای درمان بعضی از بیماریها آن را بکار می بردند.
• کریستف کلمب جزء اولین کسانی بود که مقداری دانه کاکائو را به همراه خود به اروپا برد. اما در سال 1520 میلادی کمی بعد از فتح مکزیک توسط اسپانیا، دن کورتکس نوشیدنی شکلات را به مردم اسپانیا معرفی کرد و در آنجا بود که برای کمتر کردن طعم تلخ و گس شکلات به آن شکر اضافه شد.
• با این حال شکلات در بسیاری از نقاط اروپا تا سالیان سال ناشناخته باقی ماند، تا اینکه سرانجام در سال 1605 میلادی به ایتالیا و 1657 به فرانسه راه یافت. در سال 1727 به نوشیدنی شکلات، شیر اضافه شد که این اختراع به نیکلاس ساندز نسبت داده شد.
• هلندی ها موفق شدند با حذف بخشی از چربی، شکلات با چربی کمتر تولید کنند. در سال 1828 وان هوتن صنعت کاکائو را توسعه بیشتری داد و یک کارخانه دستی راه اندازی کرد. در سال 1847 اولین کارخانه انگلیسی توسط جوزف فرای راه اندازی شد و به تولید شکلات های مسطح جامد پرداخت و در سال 1880 ردولف لینت در کارخانه خود واقع در شهر برن سویس ماشینی را اختراع کرد که شکلات را نرم تر و خوش طعم تر کرد. نام این دستگاه را به دلیل شکلش Conch گذاشتند. بتدریج تولید شکلات توسعه یافت که این باعث کشت درختان بیشتر کاکائو در مناطق مستعد گردید.
• در ایران از قدیم ترکیباتی از پودر کاکائو را برای ساختن برخی از شیرینی های سنتی بکار می بردند. اما تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه ای چندان طولانی ندارد.
• اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود 60 سال پیش توسط دو برادر مهاجر روسی در تبریز راه اندازی شد. محصول این کارخانه تا مدتها فقط آب نبات و تافی برای بچه ها بود. این کارخانه و کارخانه های متعددی که بعد از آن بوجود آمدند، بتدریج دامنه فعالیت خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات را تولید کردند.
معروف ترین شهر های سازنده شکلات در جهان
• کلن آلمان: شهر کلن در کشور آلمان در واقع پایتخت صنعت شکلات سازی در این کشور می باشد. در واقع اولین و قدیمی ترین شرکت تولید کننده شکلات در این شهر شرکت بسیار معروف شکلات سازی اشتولورک می باشد.
• تن لقمیتاژ فرانسه: تین لقمیتاژ شهر بسیار کوچکی در قلب کشور فرانسه می باشد. این شهر در واقع به خانه مشهورترین شرکت شکلات سازی جهان والرهونا معروف است.
• هرشی در پنسیلوانیا: شهر هرشی به عنوان شیرین ترین شهر دنیا معروف می باشد . این شهر در سال 1906 به این نام مشهور شد آن هم به دلیل وجود شکلات های معروفش که به همین نام بودند در واقع دلیل تغییر نام این شهر دو شرکت بسیار معروف آبنبات سازی به نام های هرشی و اچ.بی. ریس بود.
• نیویورک ایالات متحده: شهر نیویورک مرکز برخورد تمدن های مختلف جهان می باشد و شکلات هم از این قاعده مستثنی نمی باشد می توانید انواع شکلات های معروف جهان را در این شهر بیابید.
• ویلاجویوسا اسپانیا: ویلاجویوسا به عنوان شهر شکلات در کشور اسپانیا معروف است تاریخ شکلات در این کشور از اوایل قرن 18 میلادی هنگامی که وادرات کاکائو از کشورهای ونزوئلا و اکوادور آغاز شد به ثبت رسیده است. امروزه هنوز هم تولید شکلات و صنعت شکلات یکی از پررونق ترین تجارت ها در این شهر می باشد بطوری که یکی از معروف ترین شرکت ها با نام تجاری والور در این شهر تاسیس شده است قدمت این شرکت به سال 1881 میلادی مربوط می باشد.
• سان فرانسیسکو کالیفرنیا: سان فرانسیکو یکی از قدیمی ترین مراکز تولید شکلات در ایالات متحده آمریکاست که برای بسیاری از دوستداران این خوراکی لذیذ به عنوان یکی از مناطق جذاب شناخته شده است. یکی از قدیمی ترین کارخانه های شکلات سازی در این شهر شرکت گیراردلی می باشد.
• بارسلونا اسپانیا: اسپانیا در بین کشورهای اروپایی اولین کشوری بود که طعم جدیدی از شکلات را به جهان معرفی کرد و از همان زمان به عنوان یکی از اولین انتخاب های دوستداران این شرینی منتخب شد. تاریخ تولید شکلات در این شهر به سال 1780 میلادی باز می گردد البته بهترین شکلات های این شهر شکلات های داغ می باشد.
• زوئیخ سویس: از دیرباز کشور سوئیس به عنوان یکی از کشورهای معروف در تولید شکلات معروف شده است. این خوشنامی با نامهایی آشنا برای همه مثل شرکت نسله، توبلورن، لیندت، ترسچر برای همگان مشخص شده است.
• بروکسل بلژیک: کشور بلژیک به عنوان بهشت شکلات معروف است و با داشتن 12 کارخانه بزرگ شکلات سازی بسیار معروف به عنوان اصلی ترین کشور در تولید شکلات نام برده می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *